ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
4 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
السلام عليكم ليا 4اسئلة بس
1
في مسلسل راجل وست ستات في اخر مشهد في المسلسل دايما نهاية المسلسل تلاقي المشهد بيجري بسرعه
اكيد عارفين قصدي ايه ازاي تتكتب في السيناريو دي ؟؟
2
هل السيناريست ليه اي تدخل ف الموسيقي اللي في الفيلم يعني مثلا المشهد ده
نهار/خارجي
محطة القطار
لقطة عامة للمحطة ثم تقترب مني من طارق وتنظر اليه في صمت ثم تدمع عيناها.
مني:سامحني يا طارق انا عارفه ان انا غلطانه بس انا بشر ولازم اغلط زي اي حد
ومكنش قصدي اعمل معاك اللي عملته ولا اجرحك
طارق رافعا يده علي شفتيها
طارق:مش عاوز اسمع ولا كلمة كفاية اللي عملتيه فيا
:::::
مشهد زي ده مثلا هل اكتب ثم تبدأ الموسيقي في هذا المشهد المؤثر؟
3
قريت كزا مرة ان حركات الكاميرا والاضاءة ليها دور انا عاوز اعرف ليها دور من نحية ايه؟
4
ايه هو السيناريو الاخراجي انا لقيت الصورة دي ومش فاهم هل دي السيناريست بيكتبها
ولا دي تخصص المخرج
1
في مسلسل راجل وست ستات في اخر مشهد في المسلسل دايما نهاية المسلسل تلاقي المشهد بيجري بسرعه
اكيد عارفين قصدي ايه ازاي تتكتب في السيناريو دي ؟؟
2
هل السيناريست ليه اي تدخل ف الموسيقي اللي في الفيلم يعني مثلا المشهد ده
نهار/خارجي
محطة القطار
لقطة عامة للمحطة ثم تقترب مني من طارق وتنظر اليه في صمت ثم تدمع عيناها.
مني:سامحني يا طارق انا عارفه ان انا غلطانه بس انا بشر ولازم اغلط زي اي حد
ومكنش قصدي اعمل معاك اللي عملته ولا اجرحك
طارق رافعا يده علي شفتيها
طارق:مش عاوز اسمع ولا كلمة كفاية اللي عملتيه فيا
:::::
مشهد زي ده مثلا هل اكتب ثم تبدأ الموسيقي في هذا المشهد المؤثر؟
3
قريت كزا مرة ان حركات الكاميرا والاضاءة ليها دور انا عاوز اعرف ليها دور من نحية ايه؟
4
ايه هو السيناريو الاخراجي انا لقيت الصورة دي ومش فاهم هل دي السيناريست بيكتبها
ولا دي تخصص المخرج
MohaMed@GaMaL- عضو
- عدد المساهمات : 17
تاريخ التسجيل : 18/12/2011
السلام عليكم اخ محمد
اهلا بك دائما ... انت دائما تأتي مثقلاً بالاسئلة .. فأهلا بك ..
1- السؤال الاول أرجو ان تسامحني عن اجابته لانني لم ارى من هذا المسلسل سوى بعض المشاهد .. ومع احترامي للعاملين فيه فانا لا اعتبره مثالا للدراسة او الاقتداء ..
2- ليس للكاتب دور في كتابة الموسيقى التصويرية أو المؤثرات ولكن يمكن له ان يحدد طبيعة الموسيقى او الاغنية التي تكون صادرة من جهازتسجيل أو راديو في أحد المشاهد .. او يغنيها او تدندن بها احدى الشخصيات .. وذلك ايضا يجب ان يكون مدروسا ً ويجب ان يكون للاغنية او الموسيقى تأثير درامي ..
3- ليها دور الاضاءة وحركات الكاميرا ولكن لا يكتبها الكاتب .. انما هي من تخصص فريق الانتاج .. ان تحدد فقط هل المشهد ليل ام نهار .. ويمكن ان تصف قليلا ان كان مثلاً ضوء القمر يضيء جزءا من وجه الشخصية .. او المكان شديد الظلام وتسمع فقط حركة اقدام .. وما الى ذلك ..
4- النموذج المعروض هو سيناريو اجرى عليه المخرج تعديلاته .. واضافاته وتقسيمات المشاهد .. واحجام اللقطات .. وهذا طبعا ليس من عمل كاتب السيناريو ..
يمكن في حالة واحدة ان يكتب السيناريست مشاهده بهذه الطريقة .. وهي حينما يكون هو مخرج العمل ايضاً ..
ارجو ان اكون قد افدتك .. وتقبل احترامي ..
1- السؤال الاول أرجو ان تسامحني عن اجابته لانني لم ارى من هذا المسلسل سوى بعض المشاهد .. ومع احترامي للعاملين فيه فانا لا اعتبره مثالا للدراسة او الاقتداء ..
2- ليس للكاتب دور في كتابة الموسيقى التصويرية أو المؤثرات ولكن يمكن له ان يحدد طبيعة الموسيقى او الاغنية التي تكون صادرة من جهازتسجيل أو راديو في أحد المشاهد .. او يغنيها او تدندن بها احدى الشخصيات .. وذلك ايضا يجب ان يكون مدروسا ً ويجب ان يكون للاغنية او الموسيقى تأثير درامي ..
3- ليها دور الاضاءة وحركات الكاميرا ولكن لا يكتبها الكاتب .. انما هي من تخصص فريق الانتاج .. ان تحدد فقط هل المشهد ليل ام نهار .. ويمكن ان تصف قليلا ان كان مثلاً ضوء القمر يضيء جزءا من وجه الشخصية .. او المكان شديد الظلام وتسمع فقط حركة اقدام .. وما الى ذلك ..
4- النموذج المعروض هو سيناريو اجرى عليه المخرج تعديلاته .. واضافاته وتقسيمات المشاهد .. واحجام اللقطات .. وهذا طبعا ليس من عمل كاتب السيناريو ..
يمكن في حالة واحدة ان يكتب السيناريست مشاهده بهذه الطريقة .. وهي حينما يكون هو مخرج العمل ايضاً ..
ارجو ان اكون قد افدتك .. وتقبل احترامي ..
رد: ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
ردك علي الاسئلة بسيط وجايب من الاخر بجد مش عارف اشكرك ازاي يا استاذ سعديسعدي البريفكاني كتب:اهلا بك دائما ... انت دائما تأتي مثقلاً بالاسئلة .. فأهلا بك ..
1- السؤال الاول أرجو ان تسامحني عن اجابته لانني لم ارى من هذا المسلسل سوى بعض المشاهد .. ومع احترامي للعاملين فيه فانا لا اعتبره مثالا للدراسة او الاقتداء ..
2- ليس للكاتب دور في كتابة الموسيقى التصويرية أو المؤثرات ولكن يمكن له ان يحدد طبيعة الموسيقى او الاغنية التي تكون صادرة من جهازتسجيل أو راديو في أحد المشاهد .. او يغنيها او تدندن بها احدى الشخصيات .. وذلك ايضا يجب ان يكون مدروسا ً ويجب ان يكون للاغنية او الموسيقى تأثير درامي ..
3- ليها دور الاضاءة وحركات الكاميرا ولكن لا يكتبها الكاتب .. انما هي من تخصص فريق الانتاج .. ان تحدد فقط هل المشهد ليل ام نهار .. ويمكن ان تصف قليلا ان كان مثلاً ضوء القمر يضيء جزءا من وجه الشخصية .. او المكان شديد الظلام وتسمع فقط حركة اقدام .. وما الى ذلك ..
4- النموذج المعروض هو سيناريو اجرى عليه المخرج تعديلاته .. واضافاته وتقسيمات المشاهد .. واحجام اللقطات .. وهذا طبعا ليس من عمل كاتب السيناريو ..
يمكن في حالة واحدة ان يكتب السيناريست مشاهده بهذه الطريقة .. وهي حينما يكون هو مخرج العمل ايضاً ..
ارجو ان اكون قد افدتك .. وتقبل احترامي ..
بالنسبة لاول سؤال هوانا مقصدش انه مثل يقتدي به بس هو مسلسل لايت يعني اي سيت
كوم بيبقي معتمد ع الكوميديا والمواقف بس انا هشرحلك اللي اقصده
يعني اما اتلاقي المشهد بيجري بسرعه جدا كأن حد بيجريه هل انا اكتب المشهد عادي
والمخرج بيخلي المونتاج يجريه ولا بتتكتب ازاي؟
سؤال اضافي معلش وياريت مكونش تقلت علي حضرتك يا استاذ سعدي
اما الممثل في السيناريو يسرح يعني حلم اليقظة او تخيل اليقظة ازاي يتكتب في المشهد؟
MohaMed@GaMaL- عضو
- عدد المساهمات : 17
تاريخ التسجيل : 18/12/2011
تحية اخ محمد
لا شكر على واجب اخ محمد ...
ان كنت تقصد بالحركة السريعة .. اي يكون المشهد مسرع في المونتاج .. فهذا قد يكون مكتوبا في السيناريو ... ان المشهد يمر بسرعة .. او قد يكون المخرج من يرى ان ذلك اضافة جمالية .. فيجعل المشهد الاخير سريعا ... وحسب ما سمعت من احد المقربين الى المسلسل ان هناك الكثير من التغييرات والمرونة في الطرح والاخذ بالاراء من الجميع .. واحيانا يتم تغيير الكثير من اجزاء الحلقة حسب رغبة الممثلين ..
بخصوص السؤال الثاني ..
المشهد يكتب بان يقسم المشهد الاول والذي هو التهيؤ للتخيل .. الى قسمين .. قسمين قبل التخيل .. وقسم بعد العودة من التخيل ... اي ان ترقيم جزئي المشهد يكون ترقيما موحداً ..
مثال
المشهد 1 - خارجي - حديقة عامة - نهار
يحيى يقترب من احدى المساطب الموجودة داخل الحديقة .. وحين يجلس يحيى .. تسكن حركته وتنتقل عيناه الى به الى عالم من الخيال ..
قطع الى ..
المشهد 2 - خارجي - وسط البحر - ليل
سفينة هائجة تناضل من اجل البقاء وعدم الغرق في بحر من الظلام والامواج الثائرة .. صراخ الركاب يمتزج مع صوت العاصفة يبدوا يحيى في زي قبطان والرعب والعرق قد ضيعت ملامح وجهه وهو يصرخ على العاملين بصوت هستيري ..
يحيى
غيروا مسار السفينة بسرعة.. حاولوا تتصلوا بالميناء وبلغوهم ان احنا وسط العاصفة ..
صوت الرعد ووميض الريق يغرق كل شيء في بياض وهاج .. تتوسع عينا يحيى مع وميض البرق ..
قطع
عودة الى ..
المشهد 1 - خارجي - حديقة عامة - نهار
الدموع تغرق عيون يحيى .. وكأن العاصفة كانت في عينيه ..
+++++++++++++++++++++++
هذا مثال سريع وتلقائي ... وغير منظم .. ولكنه مجرد مثال لطريقة الكتابة ..
وقد ينطبق هذا المثال على مشاهد الحلم والفلاش باك او العودة بالذاكرة ...
ولكن ان كانت العودة من مشهد التخيل تعود الى مشهد اخر غير مشهد التهيؤ للتخيل .. او التذكر .. فلا ضرورة لتقسيم المشهد الى جزئين .. ولكن هذه التكنيك مهم ليفهم المشاهد ان الشخصية كانت تتخيل وا كانت تحلم او تتذكر ...
ارجة ان اكون قد افدت في الاجابة ..
تقبل تقديري ..
ان كنت تقصد بالحركة السريعة .. اي يكون المشهد مسرع في المونتاج .. فهذا قد يكون مكتوبا في السيناريو ... ان المشهد يمر بسرعة .. او قد يكون المخرج من يرى ان ذلك اضافة جمالية .. فيجعل المشهد الاخير سريعا ... وحسب ما سمعت من احد المقربين الى المسلسل ان هناك الكثير من التغييرات والمرونة في الطرح والاخذ بالاراء من الجميع .. واحيانا يتم تغيير الكثير من اجزاء الحلقة حسب رغبة الممثلين ..
بخصوص السؤال الثاني ..
المشهد يكتب بان يقسم المشهد الاول والذي هو التهيؤ للتخيل .. الى قسمين .. قسمين قبل التخيل .. وقسم بعد العودة من التخيل ... اي ان ترقيم جزئي المشهد يكون ترقيما موحداً ..
مثال
المشهد 1 - خارجي - حديقة عامة - نهار
يحيى يقترب من احدى المساطب الموجودة داخل الحديقة .. وحين يجلس يحيى .. تسكن حركته وتنتقل عيناه الى به الى عالم من الخيال ..
قطع الى ..
المشهد 2 - خارجي - وسط البحر - ليل
سفينة هائجة تناضل من اجل البقاء وعدم الغرق في بحر من الظلام والامواج الثائرة .. صراخ الركاب يمتزج مع صوت العاصفة يبدوا يحيى في زي قبطان والرعب والعرق قد ضيعت ملامح وجهه وهو يصرخ على العاملين بصوت هستيري ..
يحيى
غيروا مسار السفينة بسرعة.. حاولوا تتصلوا بالميناء وبلغوهم ان احنا وسط العاصفة ..
صوت الرعد ووميض الريق يغرق كل شيء في بياض وهاج .. تتوسع عينا يحيى مع وميض البرق ..
قطع
عودة الى ..
المشهد 1 - خارجي - حديقة عامة - نهار
الدموع تغرق عيون يحيى .. وكأن العاصفة كانت في عينيه ..
+++++++++++++++++++++++
هذا مثال سريع وتلقائي ... وغير منظم .. ولكنه مجرد مثال لطريقة الكتابة ..
وقد ينطبق هذا المثال على مشاهد الحلم والفلاش باك او العودة بالذاكرة ...
ولكن ان كانت العودة من مشهد التخيل تعود الى مشهد اخر غير مشهد التهيؤ للتخيل .. او التذكر .. فلا ضرورة لتقسيم المشهد الى جزئين .. ولكن هذه التكنيك مهم ليفهم المشاهد ان الشخصية كانت تتخيل وا كانت تحلم او تتذكر ...
ارجة ان اكون قد افدت في الاجابة ..
تقبل تقديري ..
اسئلة مفيدة جدا
اسئلتك مميزة جدا يا استاذ محمد
واجاباتك وافية وواضحة يا استاذ سعدى
استفدنا جدا من اجابة الاسئلة
تحيايتنا لكم
واجاباتك وافية وواضحة يا استاذ سعدى
استفدنا جدا من اجابة الاسئلة
تحيايتنا لكم
حتشبسوت- عضو
- عدد المساهمات : 64
تاريخ التسجيل : 03/02/2010
رد: ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
السلام عليكم جميعا
و الله تعالى يجازيكم على الإفادة
و الشكر الكبير لأستاذنا الكريم
و الله تعالى يجازيكم على الإفادة
و الشكر الكبير لأستاذنا الكريم
hasni- عضو
- عدد المساهمات : 78
تاريخ التسجيل : 30/09/2010
العمر : 43
رد: ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
يا نهار ابيض يا استاذ سعدي شرح ملوش اي حل وساهل وبسيط كالعادةسعدي البريفكاني كتب:لا شكر على واجب اخ محمد ...
ان كنت تقصد بالحركة السريعة .. اي يكون المشهد مسرع في المونتاج .. فهذا قد يكون مكتوبا في السيناريو ... ان المشهد يمر بسرعة .. او قد يكون المخرج من يرى ان ذلك اضافة جمالية .. فيجعل المشهد الاخير سريعا ... وحسب ما سمعت من احد المقربين الى المسلسل ان هناك الكثير من التغييرات والمرونة في الطرح والاخذ بالاراء من الجميع .. واحيانا يتم تغيير الكثير من اجزاء الحلقة حسب رغبة الممثلين ..
بخصوص السؤال الثاني ..
المشهد يكتب بان يقسم المشهد الاول والذي هو التهيؤ للتخيل .. الى قسمين .. قسمين قبل التخيل .. وقسم بعد العودة من التخيل ... اي ان ترقيم جزئي المشهد يكون ترقيما موحداً ..
مثال
المشهد 1 - خارجي - حديقة عامة - نهار
يحيى يقترب من احدى المساطب الموجودة داخل الحديقة .. وحين يجلس يحيى .. تسكن حركته وتنتقل عيناه الى به الى عالم من الخيال ..
قطع الى ..
المشهد 2 - خارجي - وسط البحر - ليل
سفينة هائجة تناضل من اجل البقاء وعدم الغرق في بحر من الظلام والامواج الثائرة .. صراخ الركاب يمتزج مع صوت العاصفة يبدوا يحيى في زي قبطان والرعب والعرق قد ضيعت ملامح وجهه وهو يصرخ على العاملين بصوت هستيري ..
يحيى
غيروا مسار السفينة بسرعة.. حاولوا تتصلوا بالميناء وبلغوهم ان احنا وسط العاصفة ..
صوت الرعد ووميض الريق يغرق كل شيء في بياض وهاج .. تتوسع عينا يحيى مع وميض البرق ..
قطع
عودة الى ..
المشهد 1 - خارجي - حديقة عامة - نهار
الدموع تغرق عيون يحيى .. وكأن العاصفة كانت في عينيه ..
+++++++++++++++++++++++
هذا مثال سريع وتلقائي ... وغير منظم .. ولكنه مجرد مثال لطريقة الكتابة ..
وقد ينطبق هذا المثال على مشاهد الحلم والفلاش باك او العودة بالذاكرة ...
ولكن ان كانت العودة من مشهد التخيل تعود الى مشهد اخر غير مشهد التهيؤ للتخيل .. او التذكر .. فلا ضرورة لتقسيم المشهد الى جزئين .. ولكن هذه التكنيك مهم ليفهم المشاهد ان الشخصية كانت تتخيل وا كانت تحلم او تتذكر ...
ارجة ان اكون قد افدت في الاجابة ..
تقبل تقديري ..
تسلم يا استاذ سعدي علي الاجابات الجميلة دي والواحدوالله مش عارف يودي جمايلك
معانا فين ربنا يكرمك ان شاء الله ويوفقك دايما ف حياتك
واسف ع الدخول المتقطع بس امتحاناتي قربت اوي ومش بفتح كتير زي الاول
عدل سابقا من قبل MohaMed@GaMaL في الأحد مارس 25, 2012 8:38 pm عدل 1 مرات
MohaMed@GaMaL- عضو
- عدد المساهمات : 17
تاريخ التسجيل : 18/12/2011
رد: ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
تسلمي يا حتشبسوت اهم حاجة اننا نستفاد من خبرة الاستاذ سعدي واجاباته القيمةحتشبسوت كتب:اسئلتك مميزة جدا يا استاذ محمد
واجاباتك وافية وواضحة يا استاذ سعدى
استفدنا جدا من اجابة الاسئلة
تحيايتنا لكم
وربنا يوفقنا كلنا ويوفقك انتي كمان وتسلمي علي كلامك
انا برده في اسئلة عاوز اسئل فيها الاستاذ سعدي هنزلها دلوقتي ان شاء الله ابقي شوفيها
ان شاء الله هتعجبك
MohaMed@GaMaL- عضو
- عدد المساهمات : 17
تاريخ التسجيل : 18/12/2011
رد: ارجو الرد علي هذه الاسئلة من الاعضاء الكرام
تسلم يا غالي منورناhasni كتب:السلام عليكم جميعا
و الله تعالى يجازيكم على الإفادة
و الشكر الكبير لأستاذنا الكريم
MohaMed@GaMaL- عضو
- عدد المساهمات : 17
تاريخ التسجيل : 18/12/2011
مواضيع مماثلة
» ارجو الرد من الاساتذة الكرام
» طلب من الاستاذ سعدي و الاعضاء الكرام
» لدي اسئلة ارجو الرد عليها
» ارجو من الجميع الاجابة عن الاسئلة دى ضرورى جدااجدااا
» ارجو الرد
» طلب من الاستاذ سعدي و الاعضاء الكرام
» لدي اسئلة ارجو الرد عليها
» ارجو من الجميع الاجابة عن الاسئلة دى ضرورى جدااجدااا
» ارجو الرد
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى