هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ارجو مساعدتي بتمهيد الطريق بالإجابة

ارجو مساعدتي بتمهيد الطريق بالإجابة  Empty ارجو مساعدتي بتمهيد الطريق بالإجابة

مُساهمة  Supervilain الأربعاء ديسمبر 23, 2020 12:05 pm

السلام عليكم جميعا
ارجو الاجابة عن بعض الاستفهامات
اولا . حاليا انا شخص مبتدئ .وأميل للتأليف الروائى جدا وعندى مشروعين روائين عاليين جدا لكن محتاجين لوقت اطول كتير . فلجاءت ل عالم التأليف السينمائي بشكل مؤقت لكى أستطيع تمويل استمرارى فى التفرغ للروايات
ف اجمالا المستوى اظنه بلا غرور . محترف فى انتاج الالمتر والقصص لأدق التفاصيل
ف حاليا انا شغال على سيناريو فيلم غموض وتشويق ودمج بين عالمين كبار . تحقيق وجريمة . وخيال مش سارح جدا ومايند فك
اجمالا كقصة وافكار وطريقة صياغة وترتيب الاحداث والمشاهد بيعمل تويستات وبلوتات عالية جدا .. ف اولا دا وصف الحال الكائن

ثانيا شوية استفسارات لاتمام العمل
١ هل نماذج السكربتات القليلة المنتشرة زى سكربت فيلم ٦٧٨ او لامؤاخذة او الجزيرة . هى نماذج من حيث السرد وقواعد الكتابة والحجم . هل هى نماذج اصلية . اى هل هو النموذج او العنصر اللى بيقدم للمنتج او من سيقبل العمل ويتم التعاقد عليه . ولا دا من تنفيذ هواة صاغوا احداث الفيلم وكتبوها

٢ هل الحجم من ١٠٠ ل ١٣٠ صفحه حجم مقيد انا به . يعنى اذا كانت الاحداث بتتم فى حاجة حوالى ٢٠٠ صفحة . لكن لأن فيه تسارع واحداث كتيرة جدا ف ال ٢٠٠ يتموا فى نفس وقت الفيلم العادى ساعتين او اقل

٣ المدة المتوسطة ل انى اتمم إجراءات التسجيل فى الرقابة لحين بدء التعاقد . والوقت المتوسط من حين الاتفاق مع منتج او ما شابه . وعجبه وقبله . الوقت المتوسط من القبول للتعاقد و استقبال مستحقات مالية . يعنى مثلا المدد متوسطها ايام .اسابيع . شهور ؟

٤ . اذا كان العمل ك قصة وافكار واحداث مستواه هوليودى جدا . من حيث الجودة والاحترافية . لكنه مصرى وكل حاجة مصرى . وليكن مثلا كمستوى يقارن بأشهر الاعمال السينمائية والمسلسلات الناجحة اخر ٥ سنين زى مسلسلات يوسف الشريف . اقصد فى توقع اقبال الجمهور و نجاحها ماديا . واحترافيا جدا .. ولنفترض ان وصفى ومدحى دا كاملا فى محله ومش شكر ولا فاهم انتاجى ونفسي بتقدير احسن من حقه . لنفترض افتراض كامل صدق كامل ما اقول وكامل وصفى للمستوى .. والسيناريو قبله احد اكبر منتجى مصر .. بالنسبة لكاتب ملوش اسم .. . المقابل المادى يكون حول كم ؟

وشكرا جدا

Supervilain
عضو

- مواضيع مماثلة